Alle seinen staan op groen: sponsors hebben geld of materiaal toegezegd, afspraken met de schoolleiding zijn gemaakt, voor het schilderen mogen we twee maanden beschikken over de aula: een superatelier, en de belangstellende pers komt met regelmaat over de vloer tot het jeugdjournaal toe!

Het was even een heel georganiseer en terwijl dat allemaal nog gaande was ging ik begin november maar vast van start, samen met mijn V6- examenleerlingen, met het eerste billboard: een van Van Gogh’s  latere zelfportretten met zijn oor in het verband. Gewoon om even te kijken hoe het zou gaan: met de diaprojector het desbetreffende zelfportret op de met witte latex geprepareerde plaat projecteren, de belangrijkste lijnen met viltstiften overtrekken en vervolgens het megen en schilderen met de door Farball-directeur Ferry Piederiet (we kenden hem nog van het tunnelproject) beschikbaar gestelde acrylverf.

Behalve de verf konden we ook beschikken over verschillende pigmentpasta’s in diverse kleuren waarmee we de geleverde kleuren konden verhevigen en verdiepen, kortom zo goed mogelijk aanpassen aan de kleuren die Van Gogh gebruikt had, voor zover dat op de grote diversiteit aan reproducties te zien was. Ook bleek al snel dat je met niet al te veel mensen aan één schilderij zou kunnen werken. Er werd daarom besloten de deelnemende klassen in tweeën te verdelen en bij tourbeurt de ene helft in de aula en de andere helft in het lokaal aan een alternatieve Van Gogh opdracht naar keuze te laten werken. Ter instructie werd er voor de leerlingen een instructieboekje gemaakt met alle ins en outs en de spelregels bij dit project.

Kees Lauwen gaf het manuscript vorm op zijn ouwe Apple computer. Al bij de productie van het eerste zelfportret was er volop aandacht van de regionale en landelijke pers en toen het werkstuk vlak voor de kerstvakantie voltooid was werd het landelijk in het Algemeen Dagblad gepresenteerd. Op de foto met de leerlingen die  ‘Zelfportret met oor in het verband’ geschilderd  hebben zie je twee mensen die verder gegaan zijn in de kunst: Ad Bol en Arno Mieras.

In de grondverf zetten

In de grondverf zetten

Aan het werk met de eerste

Aan het werk met de eerste

Aanbrengen van de omtreklijnen

Aanbrengen van de omtreklijnen

Het eerste billboard af

Het eerste billboard af

Kees, Pieter, de schilders van het eerste bord en ondergetekende

Kees, Pieter,en de schilders van het eerste bord en ondergetekende

Algemeen Dagblad eerste billboard

Algemeen Dagblad eerste billboard

En toen moest de rest nog geschilderd worden…. Het was even roosteren, afspraken maken, met de leerlingen het instructieboekje goed doornemen, maar toen ging iedereen er ook voor! Om de week per klas de ene helft in de aula en de andere helft in het lokaal om daar te werken aan de op Van Gogh geïnspireerde opdrachten.

Het schoolexamen wat voor H5 en V6 in deze periode plaats vond bestond uit een opdracht die natuurlijk ook aan het project gelieerd was. Er is in deze weken zeer hard en goed gewerkt, zowel in de klas als in de aula.  In de week van 5 maart moest alles klaar zijn:  volgens de planning zou er eerst een open dag/ inloopexpositie gehouden worden in de aula, en de week daarna zouden de billboards eindelijk naar buiten gebracht worden!! Wordt vervolgd!

Foto van Dagblad het Binnenhof

Foto van Dagblad het Binnenhof

Fotosessie voor de Telegraaf1

Fotosessie voor de Telegraaf 1

Fotosessie voor de Telegraaf2

Fotosessie voor de Telegraaf  2

Fotosessie voor de Telegraaf3

Fotosessie voor de Telegraaf 3

Fotosessie voor de Telegraaf4

Fotosessie voor de Telegraaf 4

Artikel Telegraaf

Artikel in de Telegraaf met foto 2

Item in het Jeugdjournaal over het schilderen van de Van Gogh billboards. Verslag van (een toen nog erg jonge) Saskia Dekkers

Reacties op “Van Gogh langs de weg,deel 2, billboards schilderen”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren