0

Er is altijd sprake van een win-win-situatie als je in een opdracht beeldend praktijkwerk en theorie (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing) kunt combineren. Samen met mijn stagiaires Lilianne Eijkelenkamp en Angela Pertijs heb ik in 2011 een opdracht gedraaid in de examengroep van Havo4 waarbij dat het geval was.Voor Ckv2 beeldend en muziek moest het thema ‘Cultuur van de burgerij’ aan de orde komen. Leerlingen bestudeerden dit thema in verschillende groepjes en presenteerden dat onderdeel dan aan de rest van de klas met beeld- en geluidsfragmenten. In de periode dat dit thema aan de orde was, gingen de leerlingen in de praktijklessen aan het werk met het thema ‘Delfts blauw‘. Met betrekking tot dit onderwerp werd niet alleen gerefereerd aan het Delfts blauw aardewerk uit de 17e eeuw, maar ook aan het hedendaagse werk van de Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman waarin de invloed van Delfts blauw onmiskenbaar aanwezig is.

De leerlingen dienden thuis op zoek te gaan naar een product  of voorwerp, geproduceerd in het Verre Oosten (made in China, Japan, Taiwan, enz.), kortom dezelfde oorden waar het aardewerk vandaan kwam dat later als Delfts Blauw bekend zou staan. Van die vondst dienden twee schetsen te worden gemaakt: één ‘fotografisch’ naar de waarneming, één gestileerd, die zou moeten dienen als uitgangspunt voor het snijden van een sjabloon. M.b.v. dit sjabloon, drukinkten op waterbasis in verschillende tinten blauw en wit  en tamponeerkwasten, moest een decoratieve afbeelding tot stand komen die mogelijk als bedrukking op een stuk serviesgoed, boterhamtrommeltje of ander gebruiksvoorwerp toegepast zou kunnen worden. Het eindresultaat mocht voorzien worden van den decoratief sierpatroon als omlijsting.

Theorie (kunstgeschiedenis uit de 17e eeuw) en praktijk ( stileren, sjabloon snijden, tamponeren, sjabloneren,), oud (17e eeuw, cultuur van de burgerij)  en nieuw ( de stempelkunst van Hugo Kaagman) kwamen in deze periode prima samen.

1. Enige mapjes met presentatiesamenvattingen

1. Enige mapjes met presentatiesamenvattingen

2. Schetsend zoeken naar een goede stilering

2. Schetsend zoeken naar een goede stilering

3. Op raam of lichtbak wordt de gestileerde tekening overgenomen voor het sjabloon

3. Op raam of lichtbak wordt de gestileerde tekening overgenomen voor het sjabloon

4. Op raam of lichtbak de gestileerde tekening overnemen voor het sjabloon

4. Op raam of lichtbak de gestileerde tekening overnemen voor het sjabloon

5. Markeren wat moet worden weggesneden

5. Markeren wat moet worden weggesneden

6. Sjablonen snijden met een scalpeltje

6. Sjablonen snijden met een scalpeltje

7. Oneffenheden in het sjabloon wegsnijden

7. Oneffenheden in het sjabloon wegsnijden

8. Sjabloon voor een mp3 spelertje af

8. Sjabloon voor een mp3 spelertje af

9. Tijd voor tamponeren

9. Tijd voor tamponeren

8B. Eva heeft haar vioolsjabloon bijna af

10. Eva heeft haar vioolsjabloon bijna af

8C. De gewenste kleur blauw mengen

11. De gewenste kleur blauw mengen

9.Eerste begin met de tamponeerkwast

12. Eerste begin met de tamponeerkwast

10. Opa helpt een handje

13. Opa helpt een handje

11.Een eerste doordruk

14.Een eerste doordruk

12. Concentratie bij Ward

15. Concentratie bij Ward

13. Sjabloon en afdrukresultaat

16. Sjabloon en afdrukresultaat

14. decoratieve sierrand ontwerpen

17. decoratieve sierrand ontwerpen

15. Eindresultaat pistool

18. Eindresultaat pistool

16. Eindresultaat speelgoedvogeltje

19. Eindresultaat speelgoedvogeltje

17. Eindresultaat vismotief

20. Eindresultaat vismotief

18. Eindresultaat vogelmotief

21. Eindresultaat vogelmotief

 

 

Spread the word

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook, Twitter of één de vele andere social-networks!


Reageer op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Laat hier jouw reactie achter…


Vertaal deze website

    Translate to:

Social

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook of Twitter!