3

Vandaag aandacht voor het werk wat mijn oud-leerling Peggy Winde tijdens haar bovenbouwjaren op het Vwo van de KSE tussen 1990 en 1993 gemaakt heeft. Haar onderbouwwerk heb ik al uitgebreid in het verleden de revue laten passeren: hier en hier lees je daar meer over.

Het werk dat ik hieronder van Peggy laat zien bevat veel ‘gouwe ouwe’  die al op dit blog besproken zijn, en waar ik natuurlijk naar zal verwijzen. Er zit echter ook een ‘missing link’ tussen: een voorbeeld van een opdracht die ik jaren met plezier en succes (ook voor de leerlingen) ‘gedraaid’ heb, maar waarvan ik behalve het werkstuk van Peggy, helaas geen foto’s heb….  Het betreft het eerste werkje hieronder:  ‘Tromp l’oeil: mijn agenda’. Een opdracht waarbij goed kijken en toepassen van kennis van licht, slag- en eigen schaduw belangrijk zijn om te komen tot een ruimtelijke illusie op het platte vlak. Mocht iemand thuis deze opdracht nog hebben liggen (andere werkstukken zijn natuurlijk ook welkom) dan zou ik er graag een fotootje van ontvangen om op mijn blog te kunnen laten zien.

Tromp d'oeil: mijn agenda

Tromp l’oeil: mijn agenda

In Vwo 4 testte ik vaak opdrachten uit. Soms bleken die dan niet alleen geschikt voor de bovenbouw, maar was ik ervan overtuigd dat tweede- en derdeklassers er ook wel weg mee zouden weten. Dat was o.a. het geval bij de agenda-, de graffiti-opdracht en de opdracht ‘gedonder bij de voordeur’ die Peggy destijds in de vierde gedaan heeft zoals hieronder is te zien.. Een afgeleide opdracht van de blow up-opdracht wordt thans nog steeds in de derde klassen gegeven op de KSE, maar wel in een nieuw jasje.

Gedonder bij de voordeur

Gedonder bij de voordeur

Blow up, van realistisch naar abstract

Blow up, van realistisch naar abstract

Al eerder op dit blog besproken zijn de opdrachten ‘Idool in grijstinten‘, ‘Beeldverhaal‘ en ‘Ik schrok me rot.,  ‘Identiteitsbewijs‘,’Backstage‘ en ‘Stilleven‘. Hieronder Peggy’s versies daarvan. Speciale aandacht voor het beeldverhaal: ondergetekende figureert ook daarin en inspireert het figuurtje het pijltje in de roos te gooien!

Anthonie Kamerling

Anthonie Kamerling

Beeldverhaal

Beeldverhaal

Backstage

Backstage

Ik schrok me rot

Ik schrok me rot

Identiteitsbewijs

Identiteitsbewijs

Stilleven nachtkastje

Stilleven nachtkastje

Stilleven verwerking

Stilleven verwerking

Ook het schoolexamenwerk van Peggy, waarvan hieronder vier voorbeelden te zien zijn, mag er wezen. Helaas weet ik niet meer precies n.a.v. welke aangeboden thema’s ze gemaakt zijn. Speciale aandacht echter voor het laatste werkje. Een illustratie bij waarschijnlijk een sprookjesachtig verhaal, uitgevoerd in gemengde schilder- en tekentechnieken en collage. Ik vond het een erg fraai werk!

Examenwerk

Examenwerk

Examenwerk

Examenwerk

Examenwerk boksen

Examenwerk boksen

Examenwerk illustratie

Examenwerk illustratie

Spread the word

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook, Twitter of één de vele andere social-networks!


Reageer op dit artikel

Er zijn al 3 reacties geplaatst op dit artikel.
Laat hier jouw reactie achter…


Reacties op "Peggy Winde: Bovenbouwwerk"

  1. sjaakjansen zei op 20 november 2017 om 11:45 het volgende:

    Peggy via FB:
    Goeiemorgen!
    Wat leuk, bedankt dat je me er weer attent op hebt gemaakt! Ik hoorde t ook al van n oud-klasgenootje vd basisschool, een oud-buurmeisje. Grappig.
    En leuk ook voor jou om te merken dat veel mensen in jou en je blog geinteresseerd zijn.
    Bedankt, fijne dag Sjaak
    Warme groet, Peggy

  2. sjaakjansen zei op 20 november 2017 om 11:46 het volgende:

    Peggy via FB:
    PS ik geloof dat het de volgende opdrachten/ thema’s waren:
    Op 6 poten door de achtertuin (koning met zn lakeien), ogen op het groen ofzoiets (die verrekijker/leger), iets realistisch op een onrealistische plek (zoals boksen op de maan)

  3. sjaakjansen zei op 20 november 2017 om 12:55 het volgende:

    Joke Klep via FB:
    Mooi werk inderdaad !

Vertaal deze website

    Translate to:

Social

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook of Twitter!