0

Dit is aflevering 500 van mijn blog. Niet te geloven dat het zoveel afleveringen zijn geworden vanaf oktober 2012. Het mooie is: er is nog geen moment geweest dat ik me af moest vragen waar het nu weer eens over zou moeten gaan: mooi materiaal (mede ook van mijn lieve oud-collega’s) en inspiratie genoeg, al doen oud-leerlingen die dit lezen en nog wat uit hun KSE-tijd hebben liggen me natuurlijk een zeer groot genoegen door mij foto’s hiervan op te sturen zodat ik er hier weer een mooi verhaal van kan maken!

Dit blog wil een eerbetoon zijn aan mijn huidige (oud-)collega’s  die op Mavo 3 hun leerlingen tot fraaie prestaties brengen, zoals je aan onderstaand werk ziet. Abstracte kunst is, zeker voor deze leerlingen, een ‘ver van mijn bed’ show. Desondanks is het toch mogelijk om hen daarover iets te leren èn hen te laten komen tot een eigen abstract werkstuk.  Onderstaande drieluikjes bestaan uit drie stadia: realistisch (naar de waarneming dus, meestal n.a.v. een foto), gestileerd ( wellicht duidelijk aldus te omschrijven:  een organische vorm terugbrengen tot een geometrische vorm) en volledig abstract ( het uitgangspunt is meestal in deze serietjes nog herkenbaar,  maar op zichzelf is de laatste fase volkomen non-figuratief).

Jaren geleden ben ik met mijn leerlingen ook op zoek gegaan naar abstractie vanuit de opdracht ‘Blow up’, waarover hier alles te lezen valt. Bij deze opdracht kwam men tot een abstractie door steeds verder een detail uit de herkenbare realistische voorstelling ‘op te blazen’, door er steeds verder op in te zoomen. Later hebben mijn collega’s bij deze opdracht de leerlingen zich laten oriënteren op expressionistische en abstracte richtingen binnen de kunstgeschiedenis om daaruit een keuze te maken die dan vervolgens in het tweede gestileerde en het derde abstracte werkje zichtbaar zou moeten zijn.

Het zal duidelijk zijn: deze opdracht vraagt best veel van de leerlingen, maar onderstaande afbeeldingen van hun werk laten duidelijk zien dat de collega’s met hun Mavo-3 leerlingen uitstekende resultaten behaald hebben waarbij het plezier èn de concentratie waarmee gewerkt is gedurende het proces, aan de eindwerkstukken af te lezen is.

Mavo 1

Mavo 1

Mavo 2

Mavo 2

Mavo 3

Mavo 3

Mavo 4

Mavo 4

Mavo 4

Mavo 5

Mavo 4

Mavo 6

Mavo 4

Mavo 7

Mavo 4

Mavo 8

Mavo 4

Mavo 9

Mavo 4

Mavo 10

Mavo 4

Mavo 11

Mavo 4

Mavo 12

Mavo 4

Mavo 13

Mavo 4

Mavo 14

Mavo 4

Mavo 15

Mavo 4

Mavo 16

Mavo 4

Mavo 17

 

Spread the word

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook, Twitter of één de vele andere social-networks!


Reageer op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Laat hier jouw reactie achter…


Vertaal deze website

    Translate to:

Social

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook of Twitter!