Helaas moest Feste in 1981 voor een tijd afstand doen van haar regisseur en oprichter Ad Bierbooms wegens gezondheidsproblemen die hem de jaren daarna nog behoorlijk parten zouden blijven spelen. De toen 28-jarige Peter Fluitman zou hem de jaren daarna tijdelijk vervangen.
Fluitman kreeg zijn regie-opleiding in Brussel, was regie-assistent en acteur bij de Amsterdamse toneelgroep Centrum en was in die jaren tevens verbonden aan Globe, een toneelgezelschap uit Eindhoven.
In overleg met de spelers van Feste wordt gekozen voor een minder bekend Spaans toneelstuk ‘De vrouw in de ochtend’ (La dama del alba) in 1944 geschreven door Alejandro Casona.
Het is een fantasy-drama waarin de gepersonifieerde Dood de hoofdpersoon is. Het speelt zich af in een klein dorpje in het Spaanse vorstendom Asturië.
Het stuk is een puur en sterk drama met poëtische inslag, met sterke karakters, stugge personages en veel verzwegen leed en kenmerkt zich door een steeds oplopende bijna onhoudbare spanning en verrassende wendingen.
Moeder, grootvader en de drie kleinkinderen zitten aan het avondeten. Er hangt een bedrukte stemming, er weegt iets op dit gezin waar over bepaalde gebeurtenissen niet mag gesproken worden, waar geen plezier mag gemaakt worden, waar men zich al geruime tijd willens en wetens afsluit voor de buitenwereld.
Weldra blijkt dat precies op diezelfde avond vier jaar eerder de oudste dochter verdronken is. Ze was pas getrouwd en verdween de derde nacht na haar huwelijksdag.
Eigenaardig genoeg sloot haar echtgenoot zich op in zijn kamer, terwijl het hele dorp een grote zoektocht ondernam. Al die jaren leidt ook hij een zeer teruggetrokken leven, hierbij stilzwijgend gesteund door zijn stugge en nog altijd rouwende schoonmoeder die het pijnlijke gebeuren niet kan en niet wil vergeten … tot op diezelfde avond, terwijl ze nog aan tafel zitten, een vreemde vrouw komt aankloppen.
Dat is het begin van allerlei vreemde gebeurtenissen met onverwachte wendingen en een dreiging die zowel de personages als het publiek in de ban houden.
‘De vrouw in de ochtend’ werd op 12 en 13 februari 1983 opgevoerd voor een volle Nobelaerzaal. In de cast was de KSE ook weer vertegenwoordigd in de personen van collega’s Flavia Manders en Zus Lepoutre en diverse (oud)leerlingen. Natuurlijk was ook Ad Schrauwen, uit wiens nalatenschap al dit materiaal afkomstig is, van de partij in de rol van Martin de Narcés. De uitvoeringen werden uitstekend ontvangen door een talrijk publiek zoals te lezen valt in onderstaande recensies. Feste bleek ook onder de nieuwe regie blijk te geven te staan voor kwalteitstoneel!