Deze tekenopdracht heeft collega Michiel destijds in zijn eigen middelbare schooltijd voorgeschoteld gekregen en dat was blijkbaar zo goed bevallen dat hij voorstelde de opdracht ook in ons beider bovenbouwgroepen te draaien. In de laatste jaren dat ik les gaf deelden Michiel en ik de bovenbouw zodat het wel eens voorkwam dat we beiden dezelfde opdracht onder handen hadden met onze bovenbouw klassen.

  Het was leuk om de resultaten met elkaar te vergelijken omdat ieders aanpak toch nèt weer even anders kan zijn en er andere accenten en aandachtspunten gelegd worden.Het verhaal is simpel: men neme een twaalftal oude ’theedoeken’, men dope die geheel in een emmer behangplaksel, vervolgens hange men het natte geval aan een spijker te drogen en na een dagje of anderhalf zijn dan de plooien keurig gefixeerd in de opgedroogde theedoek.

De doeken worden vervolgens op gelijke afstanden verspreid over de prikborden van het tekenlokaal en vervolgens kan elke leerling van de desbetreffende klas met zijn tekentafel aanschuiven voor de theedoek van zijn/haar keuze, om geconcentreerd kijkend te proberen éérst het geheel zo goed mogelijk met HB- , B- en 2B-potloden na te tekenen en vervolgens één of meerdere details uit te vergroten.

De plooien in de theedoek en het licht- en schaduwspel vormen natuurlijk de grootste uitdaging om op papier te krijgen. Bij het uitwerken van de details kan eventueel ook de doos met kleurpotloden tevoorschijn gehaald worden. Hoe dan ook, het gaat hierbij natuurlijk steeds om goed waarnemen ( ‘waarneming van dichtbij’), concentratie,  intensiteit en materiaalbeheersing.

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studie handdoek

Studies handdoek

Studie handdoek

Studies handdoek

 

Reacties op “Naar de waarneming: theedoeken”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren