Het is nog nèt 2016 dus het kan nog net. In Engeland is het ‘big bussiness’, hier wat minder, maar 2016 is ‘Shakespeare-jaar‘. Het zou dan 400 jaar geleden zijn dat de grote Britse schrijver overleden is.
Met dit gegeven is mijn oud-collega Ellis Learbuch met haar VWO-5 leerlingen aan de slag gegaan. Het mes snijdt natuurlijk van twee kanten: enerzijds zit Shakespeare natuurlijk bij de schrijvers die behandeld dienen te worden in het onderdeel theater en literatuur bij het theorie-onderdeel ‘Kunst’ (vroeger CKV2) en bij Engels in het literatuurgedeelte, maar ook kun je hiervan natuurlijk een mooie praktijkopdracht maken.
Aan Shakespeare worden een groot aantal gezegden toegeschreven. Of ze ook werkelijk van hem vandaan komen is (en blijft) de vraag, maar de meesten van deze spreuken zijn zeker het overdenken waard en lenen zich eveneens prima tot een beeldende verwerking.
Opdracht aan de leerlingen van Ellis: kies zo’n spreuk of gezegde, en maak daar een beeldende verwerking omheen.
De werkwijze hierbij is identiek aan een zelfde soort opdracht die oud-collega Michiel Eikenaar een tijdje terug met zijn pupillen gedaan heeft rond het thema ’theater gedurende de tijd van Romantiek’. Met verf diende een (abstracte) ondergrond gemaakt te worden die qua vlakverdeling, structuren en texturen en natuurlijk kleuren, na gescand te zijn (waarna desgewenst nog een bewerking op de computer kon plaatsvinden) een ondergrond voor de tekst en de voorstelling (geschilderd of vervaardigd op de computer) moest vormen.
De teksten dienden tenslotte met de computer op grafisch verantwoorde wijze in een lettertype naar keuze in het geheel ingepast te worden. Wat de leerlingen van Ellis hiervan gemaakt hebben is hieronder te zien: