Vanzelfsprekend hoort de geschiedenis van de oude Romeinen ook thuis in deze leergang voor Gymnasium 2. Verreweg het mooiste beeld van het alledaagse leven van de oude Romeinen krijg je natuurlijk in Pompeii, het stadje aan de voet van de Vesuvius , dat op een kwade dag in 79 na Christus  van de ene dag op de andere bij een grote uitbarsting van deze vulkaan met alles erop en er aan onder een aslaag werd bedolven.

In de bekende brieven van Plinius de Jongere aan Tacitus beschrijft deze Romein hoe hij de uitbarsting van moment tot moment heeft ervaren, en hoe daarbij zijn oom, Plinius de Oudere, om het leven komt. Met het voorlezen van dit verhaal en het tonen van een diaserie die de overblijfselen van het stadje laten zien  zoals die er nu bij liggen (waarop sommige straten te zien zijn die nog grotendeels intact lijken , de villa’s met de schitterende fresco’s, de afgietsels van de lichamen van de slachtoffers, (er moeten ook weer schetsjes gemaakt worden n.a.v. het vertoonde) worden de leerlingen ingeleid in het alledaagse leven van Pompeii. Ook het boek ‘De Stad’ van David Macaulay, bewijst hierbij fantastische diensten.

Behalve de schetsjes n.a.v. de dia’s worden er n.a.v. foto’s en naar model ook figuurstudies gemaakt want in de tekenopdracht ‘De ondergang van Pompeii’ dienen ook de in paniek vluchtende inwoners van de stad te figureren. Hierna volgen de compositieschetsen en uiteindelijk het eindwerkstuk, gemaakt met Caran d’ache Neocolor krijtjes die alle leerlingen toentertijd in hun tekendoos hadden zitten. Helaas zijn nog maar twee werkstukken bewaard gebleven die hieronder te zien zijn, maar er waren er echt nog veel meer die de moeite waard waren!

Pompeji

Pompeji

Pompeji

Pompeji

Pompeji

Pompeji

Eveneens ter inspiratie werd een deel van onderstaande film getoond op video.

Tempel in het oerwoud

Om in deze lessenserie ook een opdracht te doen die een niet westerse cultuur behandelt, wordt het jaar afgesloten met deze opdracht. Hierbij diende geschilderd te worden: met vegen en toetsen met Lyonse kwasten (het oerwoud), met vlakken en lijnen met het penseel (de tempel). Collega Hans van de Boom had op zijn reizen naar Zuid- en Midden Amerika en Mexico prachtige dia’s gemaakt van de daar aanwezige Maja- en Inca tempelcomplexen die ik van hem mocht gebruiken.

N.a.v. deze vertoningen werden, net als bij de vorige opdrachten,  snelle schetsen gemaakt die bij het tekenen van de compositieschetsjes van pas zouden komen. Toevallig kwam op het moment dat ik met deze opdracht begon nèt de film ‘Royal hunt of the sun’ op tv, zodat ik die kon opnemen en aan de leerlingen kon laten zien. Zo werd een stukje geschiedenis over de omgang van de conquistadores met de ‘wilden’ duidelijk voor de leerlingen. Hieronder de film:


De Spaanse ontdekkingsreiziger Francisco Pizarro organiseert een kleine expeditie naar Zuid-Amerika, om op zoek te gaan naar goud. Daar aangekomen, ontdekken ze het Incarijk, wat recent is verscheurd door een burgeroorlog. De Spaanse conquistadores trekken het onherbergzame gebied binnen en belanden in het hart van het rijk. Daar ontmoeten ze de Inca keizer, Atahualpa, die gevangen genomen wordt door Pizarro. Er ontstaat een bijzondere band tussen de twee.

Tempel in het oerwoud

Tempel in het oerwoud

tempel in het oerwoud

Tempel in het oerwoud

tempel in het oerwoud

tempel in het oerwoud

Hoe actueel deze opdracht is lees je hier!

Reacties op “Kunstgeschiedenis en praktijkwerk in één opdracht, deel 3”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren