Vanaf het begin van mijn loopbaan ben ik met mijn leerlingen op pad gegaan om hen de èchte kunstwerken te laten ervaren. In de klas kun je natuurlijk slechts een indruk geven met je beamer, projector of reproducties. Het èchte kunstwerk laat zich pas optimaal zien in het museum of in de omgeving waarvoor het gemaakt is.

Zo ben ik in mijn beginjaren als docent met de tweede klassen van het Stedelijk Gymnasium in Brugge terecht gekomen waar we het Groeningemuseum, Het Sint Janshospitaal en de OLV kerk met de madonna van Michelangelo bezochten. Natuurlijk kende ik alle werken ‘uit de boekjes’ maar om ze daar voor het eerst in het ècht te zien maakte een onvergetelijke indruk voor het leven op mij ( en hopelijk op de leerlingen , al was ik daar niet helemaal zeker van…)

Een van de eerste excursies op de KSE die ik mee mocht begeleiden was de jaarlijkse  24 uurs reis naar Parijs voor leerlingen van Mavo 4: ’s Morgens voor dag en dauw (rond 05.00 uur vertrekken, om 10.00 in Parijs en ’s avonds rond 22.30 weer thuis. Leuk maar vermoeiend. Voor de centraal praktische tekenexamens kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing Vwo kwamen er elk jaar speciale (steeds wisselende) thema’s aan de orde.

Veel musea haakten daar op in hetgeen (op afspraak uiteraard) leidde  tot bezoekjes ‘achter de schermen’ waarbij uit de depots speciaal voor ons werken getoond werden die met het thema te maken hadden. Vooral gedurende de tachtiger en negentiger jaren waren de sectie tekenen èn de leerlingen kind aan huis bij musea als de Kunsthal en Boijmans van Beuningen in Rotterdam, het Rijks-, het Stedelijk– en het Vincent van Goghmuseum in Amsterdam, het Mauritshuis en het Gemeentemuseum in Den Haag en de musea voor Schone Kunsten in Brussel en Antwerpen.

1976 Parijs 24uursreis met mavo

1977 Met Vwo 6 een dagje Amsterdam

1977 Met Vwo6 naar Amsterdam, verslag uit schoolblad Slurfje

Met de eerste examengroep tekenen voor het Van Goghmuseum

1984 Met de eerste examengroep tekenen voor het Van Goghmuseum

Toen we aan het begin van het tweede millennium  overschakelden naar CKV2/Kunst Algemeen ben ik een aantal malen samen met mijn collega muziek en de examengroepen naar Amsterdam getogen (o.a. in 2004, zie de foto’s)  om daar bezoeken te brengen aan het Muziektheater ( de thuisbasis van o.a. Het Nationale Ballet  en de Nederlandse Opera) Het Paleis op de Dam en het Rijksmuseum. Allemaal in het kader om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de examens met hun jaarlijks wisselende thema’s.

Bart Hermans van het Muziektheater legt uit

2004: Bart Hermans van het Muziektheater legt uit

Heel de groep in de hal van de Stopera

Mijn filiaal in Amsterdam

Verzamelen voor het Paleis op de Dam

En aan het eind van de dag zijn Kees en ik goed melig.....

En aan het eind van de dag zijn Kees en ik goed melig…..

Toen we bovendien ook steeds meer aanliepen tegen de intensivering van de drukte op de grote snelwegen waardoor de reistijden door files onaanvaardbaar opliepen, is besloten het voortaan wat dichterbij te zoeken: in het kader van de diverse thema’s bij Kunst algemeen bleek bv. in ‘s-Hertogenbosch (2007)  ook erg veel te genieten te zijn zoals op onderstaande foto’s èn het filmpje (destijds gemaakt voor leraar 24 te zien is. Onderstaande toelichting hoort er bij: Onze leerlingen komen in kerk noch kluis.

Je kunt van deze constatering vinden wat je wilt, maar even goed is het erg moeilijk hen iets duidelijk te maken over het thema ‘Cultuur van de Kerk’, als ze nog nooit zo’n gebouw bewust van binnen gezien hebben, laat staan dat ze weten wat er zoal in zo’n gebouw gebeurt. Ter verduidelijking van dit thema waarover H5 dit jaar voor het eerst een Centraal Examen (CE) gaat maken, voor V6 is het nog één jaar Schoolexamen (SE), gaan we naar ‘s-Hertogenbosch.

We brengen daar bezoeken aan de Sint Jan, een van de mooiste gotische kerken van Nederland, Museum de Bouwloods, waar je van alles kunt zien en leren over de bouw en de restauratie van de Sint Jan, en het Jheronimus Bosch Art Center. Daar zien we alle bekende schilderijen en tekeningen van Jeroen Bosch op ware grootte gereproduceerd, een reconstructie van zijn atelier, een documentaire over het leven in de middeleeuwen ten tijde van Jeroen Bosch, èn je kunt aan de oude Sint Jacobskerk, waar het Art Center in gevestigd is, mooi zien hoe een katholieke parochiekerk er vroeger uitzag.

Bovendien kan er vanaf de 40 meter hoge toren genoten worden van een mooi uitzicht op de Sint Jan en de rest van Den Bosch. Hopelijk dat dit bezoek wat bijdraagt tot een goed gemaakt examen.

Ik organiseer dit tripje samen met mijn collega Kunst Kees Gobbens, van huis uit docent muziek. Als een vorm van ‘team teaching’ verzorgen wij samen sinds het begin van de tweede fase de lessen Kunst Algemeen (vroeger CKV2) .
Als gastbegeleider vergezelt ons onze rector Adrie Rombouts. Hij heeft een warme belangstelling voor kunst en cultuur en vindt het belangrijk door op excursies mee te gaan, bij te blijven bij de manier waarop op zijn school het kunstonderwijs wordt gegeven.

Uitzicht op de St.Jan vanaf de toren van het Jheronimus Bosch Art Centre

2007: Uitzicht op de St.Jan vanaf de toren van het Jheronimus Bosch Art Centre

Met de lift weer terug naar beneden

Bij een van de Bosch-creatuurtjes

In het atelier van Jeroen Bosch

Aan de Bossche bollen

Stilleven

Instructie bij de bouwloods van de Sint Jan

In museum de Bouwloods

Bij de maquette van de St.Jan

Ook kwam het wel eens voor dat we in het kader van een praktijkopdracht op pad gingen , zoals in 2010 naar de tentoonstelling van Peter Pontiac in Breda. Over die excursie en de daaraan gekoppelde opdracht, heb ik eerder deze post gedaan waarin je alles kunt lezen.

Reacties op “Op excursie”

Er is al één reactie geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

1. Bianca via Facebook: Met een aantal getekende leerlingen heb ik na 40 jaar nog steeds contact!

sjaakjansen op 1 mei 2015 om 07:35 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!