In de loop van de jaren hebben we op de KSE  met allerlei bedrijven en instellingen via projecten en andere gelegenheden goede relaties aangeknoopt. Zo´n relatie kan van grote waarde zijn. In het jaar voorafgaand aan het zilveren jubileum van de KSE werd ik benaderd door Harrie Muurmans, advertentie acquisiteur van Dagblad de Stem. Hij had een werkelijk schitterend idee om het 25 jarig bestaan van de school de nodige publiciteit en glans te geven.

De Katholieke Scholengemeenschap in Etten-Leur wil nog wel eens worden bezocht door Harrie Muurmans. Elke keer als hij daar binnenstapt, valt zijn oog weer op schilderijen en andersoortig werk van de leerlingen dat daar in de gangen geëxposeerd wordt. Lange tijd had de verkoopleider advertenties van Dagblad De Stem het idee daar iets mee te doen, hij wist alleen niet wat.

Tot zich een kans aandiende waar hij meteen gebruik van maakte. De scholengemeenschap viert in september 1993 haar 25-jarig bestaan.  Voor Harrie reden om in actie te komen. Om te beginnen heeft hij contact met de schoolleidingopgenomen met het idee een speciaal katern van De Stem aan het jubileum te wijden. Aan de samenstelling daarvan zouden de leerlingen actief moeten kunnen deelnemen. Zijn initiatief werd met open armen ontvangen op de KSE.

Leerlingen met tekenen in hun eindexamenpakket gaan nu, in samenwerking met vertegenwoordigers, advertentieafdeling en grafische vormgevers van de Stem, zogenaamde image- of thema- advertenties maken. Om de kunstenaars in spé een goede voorbereiding te geven,gaat Ad Couwenbergh, vormgever van de krant,samen met Muurmans en zijn collega Jos van Dongen  naar Etten-Leur  om uiteen te zetten wat er in de komende maanden gaat gebeuren. De leerlingen met hun tekendocenten bezoeken op hun beurt drukkerij en studio’s om te kijken hoe alles daar reilt en zeilt.

Briefing voor de deelbnemende leerlingen door de Stem-afvaardiging

Briefing voor de deelnemende leerlingen door de Stem-afvaardiging

De leerlingen werken aan hun advertentie ontwerpen

De leerlingen werken aan hun advertentie ontwerpen

Met Jos van Dongen en enige leerlingen wordt de oogst bekeken

Met Jos van Dongen en enige leerlingen wordt de oogst bekeken

Een katern kan niet volstaan met mooie advertenties van leerlingen. Vandaar dat de redactie vijf pagina’s voor zijn rekening neemt. Er valt ook genoeg over de scholengemeenschap te schrijven: in de loop der jaren heeft de inmiddels uit 2200 leerlingen bestaande school, met zijn acties, projecten en deelnames aan verschillende wedstrijden, nationale vermaardheid gekregen. Stof te over voor leuke verhalen dus.

Het maken van de advertenties blijkt niet alleen een kwestie van tekenen te zijn. Leerling Huib van Velde moet er zelfs met Stemfotograaf Cor Viveen voor naar de Efteling om daar een complete fotoshoot te maken!

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 1

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 1

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 2

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 2

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 3

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 3

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 4

Fotosessie Efteling met leerling Huib van Velde en fotograaf Cor Viveen 4

Huib van de Velde met zijn ontwerp in de Efteling

Huib van  Velde met zijn ontwerp in de Efteling

Advertentie ontwerp voor Ahrend door Anke Helmich

Advertentie ontwerp voor Ahrend door Anke Helmich

Advertentie ontwerp voor Mars door Jan Willem Kinkel

Advertentie ontwerp voor Mars door Jan Willem Kinkel

Advertentie-ontwerp door Bart Brosens voor PTT Telecom

Advertentie-ontwerp door Bart Brosens voor PTT Telecom

Advertentie-ontwerp voor Bonzo hondevoer

Advertentie-ontwerp voor Bonzo hondevoer

Uiteindelijk zijn bijna 250 advertentie-ontwerpen  de uiteindelijke oogst van KSE-leerlingen die in het kader van het naderend zilveren jubileum van de Etten-Leurse scholengemeenschap deze speciale opdracht kregen.  Het resultaat zal te zien zijn in een speciale bijlage van regionaal dagblad De Stem en huis-aan-huis-blad De Gazet. Bovendien  worden de beste advertenties tentoongesteld in de VTB galerie waar de examenleerlingen tekenen al bij eerdere gelegenheden te gast waren. Dat staat in  september te gebeuren. In die maand wordt het zilveren jubileum door de KSE gevierd.

Volgens de medewerkers van De Stem en tekenleraren Sjaak Jansen en Kees Lauwen is de kwaliteit van het werk hoog. „Er zitten heel creatieve vondsten  bij”, aldus een van De Stem-medewerkers. „Niet alles is even goed natuurlijk, maar er zijn advertenties bij die er echt uitspringen.”

In volgende posts over dit onderwerp:  de jubileumkaternen komen van de drukpers,  de tentoonstelling rond dit project in de VTB galerie, lof en enthousiasme bij de opdrachtgevers en de exposure rond dit project.

 

 

 

 

Reacties op “KSE 25 jaar:jubileumuitgave van BN/DeStem, deel 1”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren