Nadat bij de wedstrijd ‘ThinkQuest voor de klas’ onze website ‘De Kunstkijker’ met de hoofdprijs van 15000 euro was gaan strijken, was het erg spannend om te gaan zien hoe de leerlingen het er van af zouden brengen met hùn werkstukken. Zes teams hadden zich ingeschreven en hadden een website ingeleverd. Zouden zij ook in de prijzen vallen? Lees dat hieronder in het verslag van BN/DeStem, geschreven door oud leerling Stef Broks, toen nog journalist in opleiding!

Het kan niet op voor de KSE. Zes groepen websitebouwers van de Etten-Leurse scholengemeenschap sleepten gisteren nog eens in totaal 7.250 euro aan prijzengeld in de wacht bij de ThinkQuest-competitie. Afgelopen
weekeinde keerde een aantal oud-leerlingen van de KSE o.l.v. tekendocent Sjaak Jansen al met 15.000 euro terug van de finales in ‘s-Hertogenbosch na met ‘De Kunstkijker’ de wedstrijd ‘ThinkQuest voor de klas’ gewonnen te hebben.

De school stond gisteren maar liefst zes keer genoteerd in de finale van ThinkQuest voor leerlingen. Een wedstrijd voor het bouwen van educatieve websites. Het was meteen raak toen de prijswinnaars bekend werden gemaakt in het Koningstheater in de Brabantse hoofdstad. „De speciale prijs in de klasse twaalf tot vijftien jaar gaat naar de site over moderne oorlogsvoering van Alain Lambert, Dennis Haverkamp en Kenny Moerkens.” Zij vielen in de prijzen omdat zij het beste spel gemaakt hadden, geïntegreerd in hun website. Een paar minuten later was het weer zover. “De aanmoedigingsprijzen zijn voor de sites over grotten (Grotteologie door Sebastian Hagens en kornuiten) en terrorisme van de KSE.”

De tweede prijs in diezelfde klasse werd tenslotte ook gewonnen door leerlingen van de KSE met hun site over spionage: Milan Durasovic, Dennis Michon en Bas Luksenburg. “Origineel, spannend en kwalitatief  goede teksten”, luidde de kritiek van de jury over hun spionagesite. „Ik was al blij geweest als we bij de eerste 27 zouden eindigen”,zei Durasovic terwijl zijn handen nog na trilden van de spanning. Michon: „We wilden eens een andere kant van spionage belichten. Niet dat James Bond-gedoe. Oorlogen beginnen bij voorbeeld heel vaak bij spionage.”    De drie scholieren houden er een aardig bedrag aan over: 3500 euro. Wat de jongens met het geld gaan doen weten ze nog niet.  „Misschien beleggen en een nieuwe computer kopen”, grapt Durasovic. Zeker is wel dat de jongens volgend jaar ook weer meedoen aan ThinkQuest.

Het 'oorlog' team (meest originele spel)

Het ‘oorlog’ team (meest originele spel)

Screenshot oorlogsspel

Screenshot oorlogsspel

Het grotteologie-team

Het grotteologie-team

Het grotteologie juryrapport

Het grotteologie juryrapport

Het terrorismeteam (aanmoedigingsprijs)

Het terrorismeteam (aanmoedigingsprijs)

Het spionageteam

Het spionageteam

Het spionage juryrapport

Het spionage juryrapport

 

Zo ook Hans Westerbeek en Joris Janssen. Zij wonnen de derde prijs in de klasse 16 jaar en ouder met hun website ‘Spirit of Speed’. Westerbeek maakte al eerder furore met zijn website over Vincent van Gogh. „Volgend jaar doen we mee aan de wedstrijd voor digitale films”, zegt hij. We zijn al druk bezig daarvoor ideeën op te doen.” In de klasse zestien jaar en ouder werd verder nog een aanmoedigingsprijs (Istanbul met o.a. Gertjan Luijten) gewonnen. „Zes keer genomineerd en zes keer prijs. Daar kun je mee thuis komen”, aldus begeleider en leraar Sjaak Jansen.

Als je de moeite neemt om op de gelinkte namen te klikken zie je dat al deze aan TQ deelnemende oud-leerlingen in een ICT-gelieerde job terecht gekomen zijn.

Alles over het Istanbulteam (aanmoedigingsprijs)

Alles over het Istanbulteam (aanmoedigingsprijs)

Het Spirit of speedteam

Het Spirit of speedteam

Juryrapport Spirit of Speed

Juryrapport Spirit of Speed

 

Reacties op “Het Thinkquestavontuur deel 9: de leerlingenwedstrijd 2002”

Er is al één reactie geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Ans Nijman via Facebook:
    Succesvolle jaren!!

    sjaakjansen op 15 mei 2014 om 13:19 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren