In 2005 werd Nederland opgeschrikt door een aantal groepsverkrachtingen waarbij de daders en slachtoffers niet ouder waren dan vijftien jaar. In de nieuwsberichtgeving ontstond al gauw het beeld dat de daders hun seksuele veroveringen baseerden op voorbeelden uit muziekclips van TMF, MTV en The Box. Politici wezen daarop op de verantwoordelijkheid van die muziekzenders en vroegen om een strengere controle door het NICAM. Het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audio-visuele Media zou beter moeten toezien op de leeftijds-classificatie van mediaproducties.

Seks in de media is een gevoelig onderwerp waar niet alleen politici hun gedachten over hebben, ook medewerkers van de omroepen en opvoeders thuis hebben soms hun twijfels. Want kan het kwaad wanneer kinderen seks in televisieprogramma’s of films of op internet zien? Gaan kinderen denken dat het normaal is om in minimale kleding rond te lopen, net als popsterren in de muziekclips doen?

Hebben kinderen geen enkele gêne bij het plaatsen van foto’s van zichzelf op profielsites of overzien ze gewoon de gevolgen niet? En tot slot, vinden kinderen het eigenlijk wel leuk of spannend om naar seks te kijken, of valt dat juist wel mee?

Bovenstaande gebeurtenissen en vragen vormden allemaal redenen om binnen ons leerplan media-educatie te bekijken of ook dit facet opgenomen kon worden. Omdat het thema seks en media  uiteraard in meerdere opzichten gevoelige materie betreft, hebben we ons lang daarop beraden, contact opgenomen met onze collega’s verzorging ( toen bestond dat vak nog), en uiteindelijk zijn we via onze netwerken (o.a. de SLO-werkgroep waarin Michiel en ondergetekende zitting hadden) in contact gekomen met Marianne Cense van Rutgers WPF.

In hun lessenreeks ‘Lang leve de liefde‘ heeft deze organisatie inmiddels een katern ‘Jij en de Media’ uitgebracht waarvoor collega’s Richard Rokx en Elaine Meys met hun Vmbo-3 groepen een aantal pilots gedraaid hebben. Ook hebben studenten in dat kader een Enquête Mediageletterdheid afgenomen onder deze doelgroep. Zeker de moeite om daar zelf nog eens naar te kijken: met name de vragen waarbij beelden getoond worden.

Intussen waren leerlingen van de andere streams in hun CKV-lessen op zoek gegaan naar interessante reclamebeelden waarin seksualiteit vaak zeer impliciet een rol speelt zoals hieronder in enkele voorbeelden te zien is! De discussies daarover gingen onder meer over rolpatronen, esthetica, vrouw-(on)vriendelijkheid, functioneel naakt, beïnvloeding,emancipatie, wat is sexy, reclameboodschappen overbrengen, humor, relativering, etc.

BMW auto's

BMW auto’s

Calvin Klein ondergoed

Calvin Klein ondergoed

Calvin Klein jeans

Calvin Klein jeans

Bier

Ursus bier

Renova toiletpapier (!)

Renova toiletpapier (!)

Verkiezingen in België

Verkiezingen in België

Ook de campagne voor Suit Supply 2010 “Shameless’  deed veel stof opwaaien en zorgde niet alleen in de klas voor discussie!

Shameless2010_1

Shameless 2010 1

Shameless 2010 02

Shameless 2010 2

Shameless2010_3

Shameless 2010 3

Shameless2010_4

Shameless 2010 4

Shameless2010_5

Shameless 2010 5

Shameless2010_6

Shameless 2010 6

Al deze voorbeelden maakten ons toentertijd duidelijk dat  het bespreken van dit soort alledaagse beelden zonder meer er toe doet, en dat het belangrijk is dat er hiervoor ondersteunend lesmateriaal aanwezig is.   Omdat mijn collega’s en ik toch wel merkten onvoldoende toegerust te zijn om dit soort toch wel vaak tere en persoonlijke onderwerpen op juiste wijze te behandelen hebben we e.e.a. destijds overgelaten aan onze collega’s verzorging/ biologie in het  verlengde van o.a. seksuele voorlichting.

Ook heeft de KSE op het ogenblik een aantal social media coaches aangesteld, die met name in de tweede klassen via de mentoren leerlingenmateriaal aanreiken dat kan bijdragen tot veiliger en bewuster internetgebruik.

 

Reacties op “Lang leve de liefde, media en seks”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren