2

Wat vliegt de tijd! In het voorjaar heb ik van oud-leerling Willemijn Steenkist haar hele KSE-collectie toegezonden gekregen en daarvan destijds hier en hier het onderbouwgedeelte getoond. In 1994 begon zij op de brugklas en al haar werk tot en met Vwo 6 waarin zij ook examen tekenen deed heeft zij bewaard en met mij gedeeld! Allerhoogste tijd daarom om nu  aandacht te besteden aan haar bovenbouwverhaal uit die jaren!

In die tijd (midden  90-er jaren) vroeg ik leerlingen om èlke dag minstens één schetsje te maken van iets of iemand uit hun directe omgeving. Dat mocht iets van thuis zijn, of van school, of van waar je ook was. Bedoeling was om de schetsjes te dateren en aan het einde van de rit zo te komen tot een soort getekend dagboekje. Kijken, waarnemen, noteren en schetsvaardigheid, daar ging het hier om. Willemijns  getekend dagboek, wat zij zelf de titel ‘Leef met mijn ogen’ heeft meegegeven, vind je hieronder. Uiteindelijk moest daaruit een beeldverhaal gemaakt worden met als thema ‘A day in the life’. Hieronder zie je de hele cyclus:

Leef met mijn ogen geheel

Leef met mijn ogen geheel

Leef met mijn ogen, 1

Leef met mijn ogen, 1

Leef met mijn ogen, 2

Leef met mijn ogen, 2

Leef met mijn ogen, 3

Leef met mijn ogen, 3

Leef met mijn ogen, eindwerk

Leef met mijn ogen, eindwerk

Een andere opdracht uit de vierde was ‘Gedonder aan de voordeur’ waar ik hier op mijn blog al eens aandacht aan besteed heb. Omdat leerlingen van het VWO destijds in de derde geen tekenen hadden, was deze opdracht in gemengde techniek bedoeld om het in de tweede klas geleerde op het gebied van allerlei technieken en beeldaspecten zoals ruimte, diepte en  compositie weer op te rakelen. Zoals hieronder te zien is heeft Willemijn  het helemaal in de sfeer van Sinterklaas gehouden.

Gedonder aan de deur, omslag

Gedonder aan de deur, omslag

Gedonder aan de deur, schetsen

Gedonder aan de deur, schetsen

Gedonder aan de deur, eindwerk

Gedonder aan de deur, eindwerk

In die tijd heb ik ook een tijdje de opdracht ‘etalage’ gedraaid met mijn vierde klassers als logisch vervolg op de opdracht hierboven. Bij deze opdracht was het de bedoeling werkstuk van een etalage of winkelpui te maken, gebruik makend van collagemateriaal en verder met alle materialen en technieken die je tot je beschikking had. Willemijn gooide meteen maar een aantal collega’s in de uitverkoop. Een zeer originele (in) vulling van deze opdracht en van de etalage. Meer over deze opdracht vind je hier.

Etalage. schetsen

Etalage. schetsen

Etalage. eindwerkstuk

Etalage. eindwerkstuk

Etalage

Etalage

Etalage

Etalage

Etalage

Etalage

Etalage

Etalage

Een volgende keer meer bovenbouwwerk van Willemijn!

Spread the word

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook, Twitter of één de vele andere social-networks!


Reageer op dit artikel

Er zijn al 2 reacties geplaatst op dit artikel.
Laat hier jouw reactie achter…


Reacties op "Willemijns werk deel 3: de bovenbouw"

  1. sjaakjansen zei op 30 november 2016 om 10:33 het volgende:

    Willemijn via FB:
    Bedankt! Heel leuk om te zien zo!!

  2. sjaakjansen zei op 30 november 2016 om 23:33 het volgende:

    Marion Moulen via FB:
    ‘Leef met mijn ogen’ eindwerk – is prachtig!

Vertaal deze website

    Translate to:

Social

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook of Twitter!