0

Wie regelmatig mijn blog volgt zal ongetwijfeld tussen de regels hebben kunnen lezen met hoeveel plezier ik altijd voor de klas gestaan heb. Dat komt door het mooie en altijd uitdagende vak wat ik al die jaren mocht geven, de plezierige en vriendschappelijke samenwerking met collega’s en schoolleiding en last but not least: de geweldige leerlingen die ik in al die jaren voor mijn neus heb mogen hebben. Wat echter altijd de krenten in de spreekwoordelijke pap geweest zijn, waren de vele projecten die ik regelmatig met collega’s en leerlingen mocht ‘draaien’. Die lol merkte ik ook weer toen ik de afgelopen dagen steeds even aanwezig mocht zijn bij het maken van een grote muurschildering op een grote witte wand van de bibliotheek van de KSE. Telefoniste Tineke, van wie de werkplek in open verbinding staat met de bieb, vroeg enige tijd geleden om wat werkstukken om de ruimte een beetje op te fleuren aan collega tekenen Richard. Deze zag echter méér mogelijkheden. Op maandag 10 februari,  dinsdag 11 februari en woensdag 12 februari hebben de leerlingen van de examengroep tekenen van Havo 5 o.l.v. mijn op dit ogenblik wel zeer actieve collega’s Richard Rokx en Dave Roelands, zich bezig gehouden met het inschilderen van een enorme tekening, ontworpen door  Luuk Simons, die tijdens de Open Dag 2020 door hem en enkele andere leerlingen op de muur gezet is. De voorstelling, verdeeld over twee wanden en een zijkantje, laat, behalve veel boeken en boekenkasten ook het nodige zien van wat er zoal in die bieb-boeken te vinden is.  Op uitnodiging van beide meesters kwam ik natuurlijk graag kijken en wat ik zag maakte me erg blij! Er werd hard en enthousiast gewerkt, tussendoor kwamen leerlingen van de examengroep Mavo 4 tekenen die een vrij uurtje hadden, assisteren, en ik kreeg van Richard ook een grafietstift in mijn knuistje geduwd om een lieve leerling te assisteren bij de vormgeving van een uil (van Minerva?). Ook waren leerlingen druk bezig met het afwerken van 3-dimensionale elementen van een soort piepschuim die in de wandschildering gemonteerd zouden worden. Hun ervaring bij de bouw van carnavalswagens kwam hierbij goed van pas.
Mijn ervaring bij dit soort projecten is dat dit onvergetelijke ervaringen zijn voor de deelnemende leerlingen: samen in teamverband iets groots tot stand brengen waarbij ieders bijdrage van wezenlijk belang is. De stand van zaken wordt door docenten èn leerlingen  regelmatig vastgelegd op foto voor het thuisfront (of voor dit blog) en na afloop van elke dag  is er grote euforie en tevredenheid. Zo’n project tekent (letterlijk en figuurlijk)  nadrukkelijk de herinnering aan de middelbare schooltijd!

De foto’s hieronder tonen het proces gedurende de eerste twee dagen (10 en 11 februari) en de fameuze begeleiders van het project Dave en Richard. Richard heeft van die ouwe vent (ondergetekende)  ook nog een snapshot gemaakt dat ik hieronder bijgevoegd heb.
Het eindresultaat, voltooid en wel, binnenkort in dit theater!!

1

1 Dag 1

2

2 Dag 1

3

3 Dag 1

4

4 Dag 1

5

5 Dag 1

6

6 Dag 1

7

7 Dag 1

8

8 Dag 1

9

9 Dag 1

10

10 Dag 2

11

11 Dag 2

12

12 Dag 2

13

13 Dag 2

eind dag 2

Stand van zaken, einde dag 2

Dave

Dave zwaait naar u

Riesje

Richard schildert een stukje mee

Sjaak

Sjaak, verrast op de foto

groot

groot

Hier een filmpje van het schilderwerk tijdens dag 2 

 

Spread the word

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook, Twitter of één de vele andere social-networks!


Reageer op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Laat hier jouw reactie achter…


Vertaal deze website

    Translate to:

Archief

Social

Vind je deze site handig, leuk of interessant?
Deel hem dan op Facebook of Twitter!