Berichtje via SMS op mijn mobieltje van oud-collega Richard Rokx op 28 april 2015, het begin van de activiteitenweek op de KSE: ‘Hé ouwe baas! Wij zijn vandaag weer gestart met ons schilderproject. Mocht je goesting hebben dan ben je vandaag, morgen of donderdag welkom natuurlijk. Dikke kus, je Riesje.’

Natuurlijk geef je aan zo’n uitnodiging gehoor! Trots leidden beide oud-collega’s me op donderdag van de KSE-activiteitenweek langs de ploeterende leerlingen en het schitterend resultaat wat op de muur verscheen. In de activiteitenweek van 2015 maakten leerlingen uit het vierde jaar een prachtige muurschildering in de gang van de ‘expressievleugel’ van de school.

Het team bestond uit 12 leerlingen uit havo-4 en vwo-4 onder leiding van Michiel Eikenaar en Richard Rokx. Daarnaast hebben Kees Lauwen en Dave Roelands allebei een dag hun assistentie verleend. Het was dit jaar de tweede keer dat leerlingen tijdens de projectweek een muurschildering gemaakt hebben. Twee jaar geleden hebben Michiel en Richard  het idee opgevat om de gang van de ‘expressievleugel’ (de gang bij de tekenlokalen) een ‘kunstzinnig’ gezicht te geven. Om die reden hebben de twee docenten besloten om jaarlijks met een groep leerlingen één groot kunstwerk op de muren rondom de lokalen te maken.

Het kunstwerk is een visitekaartje voor het vak tekenen, waar iedereen die door de gangen loopt ook echt plezier aan kan beleven. Een project dat ook tijdens de open dag zijn uitwerking zeker niet zal missen. De eerste muurschildering is tijdens de activiteitenweek van 2014 gerealiseerd en heeft nu dus een passend vervolg gekregen. Vorig jaar is voor wat betreft thematiek ingezet op  Jugendstil in combinatie met nieuwe en ‘oude’ media. Dit jaar stond de kunststroming Pop Art en met name Roy Lichtenstein centraal.

Onderstaande kunstwerken van Lichtenstein zijn ( na enige bewerking van beide tekendocenten)  het uitgangspunt geweest voor deze muurschildering en samengevoegd tot een fraai drieluik:

Girl with hair ribbon 1965

Girl with hairribbon,1965

Explosion, 1965

Explosion, 1965

Crying girl, 1964

Crying girl, 1964

Het uiteindelijk ontwerp voor het drieluik

Het uiteindelijk ontwerp voor het drieluik

Op die manier willen de docenten ieder jaar kiezen voor een invulling die leerlingen aanspreekt en relevant is voor de tekenlessen. Wat het daarnaast helemaal een mooi project maakt, is het feit dat het werk volledig door leerlingen wordt uitgevoerd en dat deze leerlingen niet per definitie grote talenten met tekenen in hun pakket hoeven te zijn.

Alle vierdejaars leerlingen die niet mee op reis gaan kunnen zich namelijk aanmelden. De tekendocenten maken weliswaar het ontwerp en grijpen in als dit nodig is, maar het doel is dat de leerlingen alles uitvoeren. De oud-collega’s zijn terecht  erg trots op de grote betrokkenheid van de leerlingen en de resultaten die hun werk opgeleverd heeft!

Outlines

Outlines

Outlines

Outlines

Outlines

Outlines

Grote kleurvlakken

Grote kleurvlakken

Grote kleurvlakken

Grote kleurvlakken

Grote kleurvlakken

Grote kleurvlakken

Contouren strak erin

Contouren strak erin

Contouren strak erin

Contouren strak erin

Contouren strak erin

Contouren strak erin

Bijna klaar

Bijna klaar

Bijna klaar

Bijna klaar

Bijna klaar

Bijna klaar

Afwerken

Afwerken

Afwerken

Afwerken

Afwerken

Afwerken

Klaar

Klaar

Klaar

Klaar

Klaar

Klaar

Trotse leerlingen en docent

Trotse leerlingen en docent

Trotse leerlingen en docent

Trotse leerlingen en docent

Trotse leerlingen en docent

Trotse leerlingen en docent

In de presentatie hieronder nog veel meer beeldinformatie over dit mooie project:

Lichtenstein 2015 from Sjaak Jansen

Reacties op “Activiteitenweek 2015: met Lichtenstein in/aan de gang”

Er zijn al 2 reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Michiel Eikenaar via Facebook:
    jaja!

    sjaakjansen op 27 mei 2015 om 10:58 uur.

  2. Colette van der via Facebook:
    Wat GAAF!

    sjaakjansen op 27 mei 2015 om 10:58 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, Twitter of een ander social media kanaal!

Zelf reageren