Alweer vanaf 2021 loopt collega Myke Brugman als docent Kunst/Tekenen rond op de KSE. Toen ik vlak voor aanvang van de grote vakantie op de KSE langs was heb ik even met deze enthousiaste en gedreven (relatief) nieuwe collega gesproken en liet zij me vol trots werk zien van haar derdeklassers dat zij net aan het beoordelen was .
‘Het portret’ is de laatste tijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest als ik terugkijk op de afleveringen in mijn blog gedurende de laatste tijd. Geheel ten onrechte natuurlijk en daarom is het de hoogste tijd daar verandering in te brengen!
Als je voor het eerst gaat schilderen moet je aan een boel dingen denken: Hoe breng ik mijn verf op de juiste dikte, hoe meng ik mijn kleuren, hoe houd ik mijn kleuren helder en zuiver, hoeveel verf doe ik op mijn palet, enz., enz. Bovendien is het nodig, om een al te grote knoeiboel te voorkomen, je concentratie vast te houden om mooi strak en dekkend met een vaste hand te kunnen werken.
Een van de leerlingen die ik tot mijn grote plezier sprak tijdens de reünie van 23 september jl. was Ginny Schijvenaars. In 2002 t/m 2004 ben ik haar teken- en CKV-docent geweest in Havo 4 en 5. Dat was in de jaren dat ik samen met mijn beste collega Michiel Eikenaar structureel begon met medialessen.