Uiteraard heb ik regelmatig mijn leerlingen (zelf)portretten laten tekenen. Dat deed ik via de stap voor stap methode, waarbij ik probeerde de leerlingen steeds er op te wijzen het grote geheel niet uit het oog te verliezen en niet te snel te focussen op allerlei details.

Via bordschetsen waarin ik de bouw van het gezicht in grote lijnen probeerde uit te leggen en waarbij ik wees op de samenhang tussen ogen, neus. mond, kin en wangen besteedde ik aandacht aan de vorm en plasticiteit  van elk onderdeel. Mijnheer Liesker, mijn docent kop en figuur op de Academie in Tilburg zei het al: “Het gezicht is een maanlandschap vol kraters, heuvels en bergen en met licht en schaduw moet je dat proberen te laten zien”.

En dat klopt eigenlijk wel! Hieronder wat voorbeelden van de instructietekeningen die ik ter inleiding op het bord zette en waarvan de leerlingen een aantal moesten naschetsen als houvast bij het eigenlijke werk. De instructietekeningen die ik hieronder laat zien, heb ik gemaakt voor de ‘Art Course’ in de winnende ThinkQuestwedstrijd ‘Van Gogh at Etten’ . Verder staan  de verschillende houdingen , waarin een portret afgebeeld kan worden ook op het programma: en face, en profil en van driekwart.

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, en face

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, en profile, van driekwart (voor en achter)

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, het oog

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, de neus

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, de mond

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, verschil M/V

Instructie kop/portret tekenen

Instructie kop/portret tekenen, plasticiteit door licht en schaduw

In de loop der jaren heb ik zowel op onderbouw als bovenbouw steeds naar varianten gezocht om het thema portret een zekere meerwaarde te geven om be Art Course halve het studieus werken ook de fantasie te prikkelen.

Het studieus benaderen van het onderwerp door naar de waarneming te werken ontbrak echter, zowel op onder- als op bovenbouw nooit. Hieronder een aantal voorbeelden van deze benaderingswijze uit de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw.

Werk van brugklassers (gemaakt bij collega Pieter de Jong en bij mij in de les:

Zelfportret brugklas

Zelfportret brugklas

Zelfportret brugklas

Zelfportret brugklas

Generaal brugklas

Generaal brugklas

Generaal brugklas

Generaal brugklas

Generaal brugklas

Generaal brugklas

Dame met hoed brugklas

Dame met hoed brugklas

Bovenbouwwerk vanuit verschillende thema’s en invalshoeken maar steeds met het portret centraal!

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Houtskoolportret naar model, bovenbouw

Portret met spiegelende bril, spion

Portret met spiegelende bril, spion

Portret met spiegelende bril, meesteres

Portret met spiegelende bril, meesteres

Zelfportret bovenbouw, Wilbert

Zelfportret bovenbouw, Wilbert v.d. Bosch

Zelfportret bovenbouw,Kabula

Zelfportret bovenbouw,Kabula Mol

Zelfportret bovenbouw,Christoffel

Zelfportret bovenbouw,Christoffel Laarakker

Zelfportret bovenbouw, Twan

Zelfportret bovenbouw, Twan Robbeson

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw

Zelfportret bovenbouw, What’s in your mind?

Reacties op “Portret”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren