Het is natuurlijk een grote ellende, die coronapandemie, maar desondanks blijkt elke keer weer dat de creatieve breinen van de collega’s van de sectie tekenen en media van de KSE er tòch inspiratie uit  kunnen putten!

Tijdens de afgelopen lockdown, en nu ook nog steeds, worden er veel lessen digitaal gegeven via Teams. Mijn voortreffelijke opvolger en  collega Dave Roelands kon zich goed voorstellen dat niet iedereen het leuk vond om tijdens de online les in beeld te komen in zijn of haar huiselijke omgeving. Voor veel mensen voelt dat tenslotte als een inbreuk op de privacy, constateerde Dave. Als je de camera aanzet kan iedereen zo je kamer in kijken en dat vinden mensen niet altijd even prettig.
Om aan dit bezwaar tegemoet te kunnen komen heeft Dave het volgende er op gevonden.

Ze besloten hun zes Mavo-3-klassen de opdracht te geven om een eigen Teams-achtergrond te ontwerpen.  Het zou dan de bedoeling zijn in Teams deze zelf gemaakte achtergrond in te stellen tijdens de online-lessen zodat  de kamer waarin je in werkelijkheid zit, niet meer te zien is.
Zoals te lezen valt in de lesbrieven hieronder  mogen de leerlingen bijvoorbeeld een stads- of dorpsgezicht tekenen, of een landschap, een zelfbedachte plek, als er maar diepte in zit.  Bij deze opdracht ontdekken de leerlingen meteen hoe die diepte gerealiseerd kan worden: door gebruik te maken van overlapping, afsnijding, coulissenperspectief, lijnperspectief of repoussoir. Om uit te vogelen wat deze begrippen inhouden wordt verwezen naar de fraaie digitale methode waar ik het hier al eens over gehad heb.

Leerlingen kregen bij het ingaan van de nieuwe lockdown hun tekendoos en papier mee naar huis, zodat iedereen over de juiste materialen kon beschikken. De afgelopen weken werd er door de 3-mavo-leerlingen gewerkt aan hun idee en druk schetsen gemaakt; na de carnavalsvakantie moesten ze het eindresultaat inleveren. En dan hopen Dave en de andere KSE-docenten  in de les  meer leerlingen met de camera aan te zien, tegen de achtergrond van hun zelfbedachte werkstuk!

BN/DeStem vond het idee zo leuk dat de krant er een artikel tegenaan gooide wat hier te lezen is!

Hieronder de lesbrieven die voor de leerlingen gemaakt zijn, een aantal van de eerste eindresultaten van M3A en M3B, gemaakt in diverse technieken (teken-en schilderwerk, maar ook collage en computertekeningen) en enkele foto’s van leerlingen van Dave vóór hun zelf gemaakte achtergrond tijdens een digitale les via Teams. Binnenkort meer achtergronden van andere klassen!

Opdracht TM MAVO3 - Teams-Achtergrond-1

Opdracht TM MAVO3 – Teams-Achtergrond-1

Opdracht TM MAVO3 - Teams-Achtergrond-2

Opdracht TM MAVO3 – Teams-Achtergrond-2

Opdracht TM MAVO3 - Teams-Achtergrond-3

Opdracht TM MAVO3 – Teams-Achtergrond-3

Anouck van Akkooi M3A

Anouck van Akkooi M3A

Elena Hu M3A

Elena Hu M3A

Femke Krijnen M3A

Femke Krijnen M3A

Zoe Soekidi M3A

Zoe Soekidi M3A

Justin Beuman M3B

Justin Beuman M3B

Maud Hamers M3B

Maud Hamers M3B

Mert Cinar M3B

Mert Cinar M3B

Robin Hebing M3B

Robin Hebing M3B

M3A2

M3A2

M3C2

M3C2

 

Reacties op “Ontwerp je eigen achtergrond voor Teams, deel 1”

Er zijn al 4 reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Nellie Slooter via FB:
    Wat een super idee

    Sjaak Jansen op 11 maart 2021 om 09:40 uur.

  2. Joke Klep via FB:
    iets van jezelf, spreekt leerlingen aan, top !!

    Sjaak Jansen op 11 maart 2021 om 10:16 uur.

  3. Olav Bodelier via Linkedin:
    Geweldig hoe KSE met digitalisering tijdens de Corona-crisis omgaat. Dit is echt heel positief. Vooral in een tijd dat we teveel negatieve dingen voorgeschoteld krijgen.

    Sjaak Jansen op 11 maart 2021 om 13:01 uur.

  4. Dave Roelands via de mail:
    Leuk Sjaak! Dankjewel!
    Tot snel weer!

    Sjaak Jansen op 11 maart 2021 om 17:26 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren