Dertig jaar geleden zat zij in klas Havo 3K en mocht ik haar tekenen geven gedurende het schooljaar 1992-1993. In de klas viel zij als leerling niet zo op maar met haar werk was het tòch wel even wat anders. Achten en negens waren de cijfers die ik haar tijdens dat hele jaar mocht geven, wat gerust uitzonderlijk genoemd mocht worden. Het talent van Suzanne Jongmans bleek toen al onomstotelijk aanwezig!

Met zulke cijfers was het vrij logisch dat Suzanne tekenen in haar pakket koos. Zij kwam terecht in de tekenexamengroep waar ook mijn dochter in zat en beiden zijn samen met hun groep door collega Kees Lauwen naar het examen en einddiploma Havo begeleid. Wat werk van mijn dochter uit die tijd zie je hier. Suzanne slaagde bij Kees met de prijs voor tekenen en zou na de KSE haar studie voortzetten op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg waar zij tussen 1996 en 2000 afstudeerde in Textiele Vormgeving en als fotograaf. Jaren later, in 2013, beschreef ik in dit blog eindexamenwerk uit 1994 van Suzannes broer Bas, die me in een reactie daarop wees op het werk van zijn zus die inmiddels al als beeldend kunstenaar stevig aan de weg aan het timmeren was.

cijfers suzanne

cijfers suzanne

Ik was werkelijk verbluft en ook  ontroerd toen ik destijds het werk van Suzanne voor het eerst zag. Sindsdien ben ik haar gaan volgen op haar artistieke pad. Hoogste tijd dan ook om hier aan dit prachtig werk aandacht te besteden.
Oppervlakkig bekeken lijk je het al snel te zien: dit is een fotograaf die nauwkeurig gereconstrueerde  portretten maakt op groot formaat van mensen en heiligen die oorspronkelijk geschilderd zijn door de Vlaamse Primitieven (een van mijn meest favoriete groepen kunstenaars) en kunstenaars uit de Renaissance.
Als je echter even de tijd neemt om verder te kijken dan je neus lang is zul je zien dat er veel meer aan de hand is!

Foto’s n.a.v. schilderijen van oude meesters zoals Van Eyck, Velasquez of Rogier van der Weyden die door Suzanne weer tot leven gewekt worden vormen maar één aspect van haar werk.
Zeker zo sterk gaat het bij Suzanne om verstilling, tijdloosheid, en zeker ook schoonheid. Haar modellen rekruteert Suzanne uit familie, vrienden of mensen die zij bij toeval ontmoet. En in de coronatijd, toen er niet met modellen gewerkt kon worden was Suzanne behalve de ontwerper en maker van de kostuums en hoofdbedekkingen, compleet met accessoires en haardracht, fotograaf en regisseur ook nog eens haar eigen model.
Voor die modellen maakt Suzanne zelf van afval-en verpakkingsmateriaal zoals schuimfolie, noppenplastic en blik uiterst nauwkeurig de prachtige kostuums, accessoires en attributen, die qua kleur, coupe en vorm perfect overgenomen lijken te zijn uit de ‘voorbeeldschilderijen’. Behalve dit vaak toevallig gevonden  overschot uit onze consumptiemaatschappij gebruikt zij net zo makkelijk natuurelementen zoals zaden, bloemen en bloesem in haar werk. Daarmee slaat zij een brug tussen cultuur en natuur  maar ook tussen het verleden waarin de grote meesters hun schilderijen vervaardigden, en onze tijd met haar consumptiementaliteit, tussen klassiek en modern,  tussen licht en donker.

Suzanne: ‘Het idee om van niets iets te maken, verandert onze kijk op de werkelijkheid.  Een stuk plastic met tekst erop gedrukt, gebruikt voor het verpakken van een koffiezetapparaat of televisie, kan op een stuk zijde lijken. En het deksel van een blik tomatenpuree kan op een ring lijken.’ Die grote, abstract gebeeldhouwde ring zit aan de vinger van het model dat poseert voor ‘Mind over Matter – Julie, Portrait of a Woman’ (2012) die werd gekoppeld aan Rogier van der Weydens Portret van een dame, 1460′. 

Rogier van der Weyden Portret van een dame

Rogier van der Weyden Portret van een dame, 1460

Julie, portret van een vrouw 60x75cm

Suzanne Jongmans Julie, portret van een vrouw 60x75cm, 2012

Jan van Eyck, detail van de Madonna van het Gentse altaar

Jan van Eyck, detail van de Madonna van het Gentse altaar, 1432

Kindred Spirits The Receptive Mode

Suzanne Jongmans Spirits The Receptive Mode, 2016

OIP

Albrecht Dürer Zelfportret in bontmantel, 1500

Kindred Spiritswhere-the-wildrosesgrow

Suzanne Jongmans Spirits where the wild roses grow, 2017

De modellen die voor haar poseren lijken volkomen verstild en los gezongen van hun omgeving: sereen en in zichzelf gekeerd. Deze verstilling van degene die afgebeeld is vormt een belangrijk kenmerk, niet alleen op de originele schilderijen, maar ook op de foto’s van Suzanne. Bijzonder is ook dat de houding van de modellen net zo waardig en vanzelfsprekend is als die van de lieden op de oude portretten. Juist door die waardige uitstraling en vanzelfsprekendheid komt het als een des te grotere verrassing dat voor de rijk ogende kleding en accessoires bij nadere beschouwing  afvalmaterialen blijken te  zijn gebruikt.

Op de academie heb ik zelf ook wel eens geposeerd. Ik heb toen ervaren dat tijdens zo’n sessie je vaak in een soort ‘flow’ raakt waarin je helemaal het contact met je omgeving kwijt bent en volkomen op jezelf bent. Het lijkt wat op de fase vlak voordat je inslaapt. Op dat soort momenten drukt Suzanne af en maakt zij haar foto’s.
Het blijft daarbij niet bij één exemplaar: elke sessie levert een fors aantal foto’s op waar tijdens een bewerkingsproces op de computer de best bruikbare elementen uit geselecteerd worden die laag over laag in het uiteindelijk werk ingepast worden, net zoals de oude meesters met hun glaceertechniek bij de oude olieverfschilderijen deden.
Dit lange en zeer verzorgde werkproces waarbij over elk detail lijkt te zijn nagedacht leidt tot eindresultaten waarin verstilling, contemplatie en onthaasting  kenmerkend zijn en die de kunst van Suzanne Jongmans zo bijzonder en ontroerend maken.

Door deze serene en pure sfeer in het werk van Suzanne Jongmans, koos Pierpaolo Piccioli, creative director van modeontwerper Valentino, haar in 2018 uit voor het maken van een reclamecampagne voor winterjassen van het exclusieve modemerk Moncler. Ze kreeg carte blanche. Was Piccioli  tevreden met het resultaat?
Zijn complimenteuze antwoord op deze vraag: “It was a match made in heaven ”.
Haute couture, winterkleding, Renaissance: drie zaken die je niet zomaar zou combineren maar het vat de beelden die Suzanne in 2018 maakte voor de campagne voor de ‘Capsulecollectie’ van het Genius-project van Moncler samen in een notendop.

Valentino Pink

Valentino Pink 2018

Valentino blue

Valentino Blue 2018

Valentino Black

Valentino Black 2018

Behalve deze fraaie verstilde portretten maakt Suzanne ook stillevens.
Ook deze kennen een sfeer van meditatieve verstilling en contemplatie. Natuurlijke materialen in al hun vergankelijkheid en door mensenhanden gemaakte objecten worden gecombineerd bij de samenstelling van de stillevens en gefotografeerd in donkere herfstachtige tinten en aardkleuren. In deze duistere stillevens lijkt een gelaagdheid te zitten: wellicht zijn het persoonlijke verwerkingen van levenservaringen waaruit een zekere melancholie en vergankelijkheid blijken. Dit zou je ook kunnen afleiden uit  titels zoals ‘Familiar Patterns’ en ‘Back to the Roots’ die Suzanne aan haar stillevens geeft.

Still Here Holding back

Still Here Holding Back 2016-2017

Still Here- hold on

Still Here- Hold On 2016-2017

Still Here Familiar Patterns

Still Here Familiar Patterns 2016-2017

Het mooie werk van Suzanne heeft uiteraard volop publiciteit gegenereerd zoals hier te zien is, en de lijst met exposities en musea in binnen- en buitenland met haar werk in de vaste  collectie wordt ook steeds langer.
Ben je net als ik getroffen door haar werk, vergeet dan zeker niet onderstaand filmpje te bekijken waarin de kunstenaar van alles uit de doeken doet over haar werkwijze. Van harte aanbevolen!

Suzanne wordt vertegenwoordigd door Galerie Wilms in Venlo, haar eigen website met de laatste ontwikkelingen is hier te vinden.
Er zijn ook fraaie boekwerken verschenen over Suzanne en haar kunst.
Informatie over deze uitgaven vind je hier.

Werk van Suzanne is tot 25 september te zien tijdens de expositie ‘Vorm aan de Vecht‘ op Buitenplaats Doornburgh te Maarssen.
Het hier getoonde materiaal van Suzanne heb ik met haar vriendelijke toestemming mogen plaatsen.

Reacties op “Suzanne Jongmans: oude kunst in een nieuw jasje van wegwerpmateriaal”

Er zijn al 10 reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

  1. Jacqueline Kleijer via FB:
    Prachtig

    Sjaak Jansen op 29 juni 2022 om 09:00 uur.

  2. Angelique Luijkx via FB:
    Heel interessant verhaal prachtig verwoord door meneer Janssen! Ik zelf(Angelique) ook lessen mogen volgen van deze icoon. Niet dat dat als gevolg heeft dat ik nu kan tekenen….. maar erg leuk om te lezen

    Sjaak Jansen op 8 juli 2022 om 15:47 uur.

  3. Maureen Luijkx via FB:
    Meneer Jansen! Samen met meneer de Jong mijn absoluut favoriete leraar op de KSE! Met zijn wilde bos krullen en zijn typische manier van bewegen en praten.. Ik ga zijn blogs zeker lezen! Groetjes Maureen

    Sjaak Jansen op 8 juli 2022 om 16:53 uur.

  4. Dit is zo bijzonder, m’n eerste gevoel bij het zien van al dit werk was ‘sereen’, later zag ik het ook in de tekst staan, herkenbaar, die uitgebreide tekst laat je stapsgewijs meer en meer genieten, dat een mens tot zulke kunstwerken in staat is, hoe mooi wordt de wereld daardoor… dankjewel !

    Joke Klep op 8 juli 2022 om 17:29 uur.

  5. Amanda Uijtdehaag-Glerum via FB:
    Wat leuk dit zeg

    Sjaak Jansen op 8 juli 2022 om 21:33 uur.

  6. Petra Romme via FB:
    Geweldig mooi!!

    Sjaak Jansen op 8 juli 2022 om 21:37 uur.

  7. Diana De Been via FB:
    Fascinerend werk!

    Sjaak Jansen op 8 juli 2022 om 21:38 uur.

  8. Colette van der Wal via FB:
    Wauw! Fantastisch! Hier hou ik van! ❤

    Sjaak Jansen op 9 juli 2022 om 08:40 uur.

  9. Jan Zengerink via FB:
    Zoals altijd weer een mooie blog

    Sjaak Jansen op 10 juli 2022 om 08:52 uur.

  10. Suzanne via de mail:
    Dankjewel! Ziet er goed uit.

    Sjaak Jansen op 10 juli 2022 om 13:24 uur.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren